Ułatwienia dostępu

Jak żywioły działamy z energią!

„Żywiołowa szkoła działa z energią w szkolnej ekopracowni odnawialnych źródeł energii”  to projekt edukacyjny Ekologicznej Szkoły Podstawowej nr 7 im. J. Tuwima w Bielawie realizowany w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Jest to  przedsięwzięcie, które pozwoliło na utworzenie pracowni szkolnej dotyczącej odnawialnych źródeł energii „Ekopracownia – zielone serce szkoły”.  Koszt całkowity przedsięwzięci to 82810,40 zł; szkoła otrzymała dofinansowanie na utworzenie pracowni w wysokości 74529,36 zł z przeznaczeniem na modernizację pomieszczenia oraz wyposażenie, w tym zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych do realizacji projektu ekologicznego „Jak Żywioły działamy z Energią”. Celem projektu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci, upowszechnianie wiedzy, aktywizacja społeczna i kształtowanie postaw i zachowań w temacie odnawialnych źródeł energii.  

 

Wiatr

 
 
„Wiatr, czyli żywioł powietrza żyjący pośród nas” to tematyka drugiego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia wiatru w wszechświecie 🌌 – roli powietrza, w tym także tego będącego w ruchu, dla życia na Ziemi 🌍, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła 🔋. W ramach realizacji tego zagadnienia uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych) 📚, podczas których zgłębiali „tajniki” wiatru 🌪️, poszerzając swoją wiedzę o wiele aspektów: wiatr jako żywioł powietrza wywoływany różnicą ciśnień, rodzaje wiatru, takie jak pasaty 🌬️, monsunowe bryzy, czy pustynny harmatan 🏜️.
Podczas lekcji języka angielskiego uczniowie oglądali anglojęzyczne filmy i bajki 🎥 o tym, jak powstaje wiatr, co to jest tajfun 🌪️ czy tornado 🌪️. Poznali niszczycielską siłę tego żywiołu na przykładzie Stanów Zjednoczonych 🇺🇸. Po projekcjach brali udział w debatach na temat roli wiatru w życiu człowieka, tłumaczyli zdania, wykonywali słowniczki 📖, plakaty 🎨.
Zajęcia w bloku przyrodniczym były równie interesujące 🌿. Na chemii uczniowie otrzymywali gazy występujące w powietrzu, takie jak tlen, dwutlenek węgla oraz wodór, i badali ich właściwości fizyczne i chemiczne 🔬. Sprawdzali, jakie jest ich zastosowanie w życiu codziennym i gospodarce człowieka 🏡. Na przyrodzie, podczas zajęć terenowych, określali kierunek wiatru i uczyli się, jak powstaje 🌬️. Na biologii natomiast zajmowali się gazami niezbędnymi w procesie fotosyntezy 🌱 i oddychania. Na matematyce uczyli się „śpiewająco” 🎶. Piosenka „10 w skali Beauforta” zaintrygowała ich do tego stopnia, że z zaangażowaniem wyszukiwali informacje na temat tego, co to jest za skala 🔢.
Podczas zajęć z języka polskiego uczniowie zapoznali się z symboliką, znaczeniem i funkcją wiatru w literaturze 📖 i sztuce 🎨. Interpretując różne utwory literackie, doszli do wniosku, że wiatr często symbolizuje zmianę i ulotność, przemianę wewnętrzną bohatera, wolność 🌬️. Może być również metaforą nieustannie płynącego czasu ⏳. Dzieci samodzielnie tworzyły notatki graficzne, plakaty i komiksy 🖼️ na podstawie analizowanych tekstów.
W trakcie realizacji tematyki związanej z wiatrem uczniom towarzyszył trzynastoletni samouk William Kamkwamba, który zbudował turbinę wiatrową 🌬️, aby uratować swoją wioskę w afrykańskiej Malawi przed głodem, bohater filmu i książki pt. „O chłopcu, który ujarzmił wiatr” 🌍
 
Energia z Wiatru 🌬️🔋
Uczniowie poznali też aspekt ekologiczny wiatru – jako alternatywne źródło energii 💡, jego rolę w gospodarstwie domowym i przemyśle 🏭.
W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” ok. 100 uczniów klas 4-8 wzięło udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych 🛠️, podczas których budowali modele wykorzystujące odnawialne źródła energii 🌞. W podobnych zajęciach uczestniczyli także uczniowie klas 1-3 w ramach zajęć świetlicowych, którzy zaprosili swoich rodziców, dziadków oraz seniorów z Zespłu Ośrodków Wsparcia w Bielawie do wspólnych warsztatów międzypokoleniowych 👵👴.
Dziękujemy za udział i współpracę w realizacji projektu! 🙏
Korzyści z zastosowania turbin wiatrowych:
Energia przyjazna dla środowiska 🌱
Produkcja prądu z energii wiatru jest przyjazna dla ekosystemu 🌍. Ta technologia nie powoduje emisji gazów cieplarnianych, co ma ogromne znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi 🌡️.
 
Rosnące ceny energii 💸
Ceny prądu w najbliższych latach będą rosły 📈. Energia wiatrowa jest obecnie najtańszym źródłem energii odnawialnej, co sprawia, że jest to technologia przyszłości 🌬️.
Duża konkurencja na rynku – niższe ceny 🏷️
Wzrost liczby firm działających w branży energii odnawialnej sprawia, że ceny energii wiatrowej spadają, a technologia staje się coraz bardziej dostępna 💼.
 

Słońce

 

Energia ze Słońca

„Jedno Słońce  wiele możliwości” to tematyka pierwszego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia Słońca we wszechświecie – życiu na Ziemi, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła. W ramach realizacji tego zagadnienia  uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych),  podczas  których zgłębiali „tajniki” Słońca, a tym samym poszerzali swoją wiedzę i umiejętności  o wiele aspektów – jego pochodzenia, budowy, składu, roli i znaczenia we wszechświecie, przyrodzie, kulturze, literaturze, sztuce, jego wpływu na zdrowie i życie itp. Była to doskonała okazja do połączenia nauki , kreatywności i zabawy. Dzieci miały okazję zapoznać się z wiadomościami na temat pochodzenia Słońca,  jego budowy, składu, jak również roli i znaczenia we wszechświecie nie tylko na zajęciach przyrodniczo-matematycznych, ale również humanistycznych. Wyszukiwały samodzielnie informacje , dokonywały selekcji materiału, redagowały notatki zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Tworzyły również utwory literackie ze Słońcem w roli głównej, wykonywały mapy myśli, plakaty, rozwiązywały krzyżówki czy rebusy. Badały także, jak różne kultury postrzegały Słońce ( np. Helios w starożytnej Grecji). Poznały budowę Układu Słonecznego, obliczały odległości między poszczególnymi planetami. Zapoznały się z historią powstania kalendarza. Efekty swojej pracy chętnie prezentowały na forum.

Uczniowie poznali też aspekt ekologiczny słońca – jako alternatywne źródło energii, jego rolę w gospodarstwie  domowym i przemyśle. Nauczyciele fizyki, chemii, biologii, geografii wykorzystali do w/w zajęć pomoce dydaktyczne zakupione z w/w środków, takie jak: zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy pomocy – przemiany energetyczne, zestawy klocków do budowy robotów solarnych (mniejsze dla dzieci młodszych i duże dla klas starszych), zestawy doświadczalne – energie odnawialne oczywiście podczas zajęć wykorzystywano również niezbędne w ich trakcie zasilacze, lampy i przedłużacze. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem plansz edukacyjnych –  energie odnawialne i prezentacji multimedialnej nt. odnawialnych źródeł energii. Pomoce dydaktyczne w formie albumów, książek są na bieżąco wykorzystywane przy tematyce ekologicznej.

W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” ok. 60 uczniów klas 4-8 wzięło udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych, podczas których budowali modele wykorzystujące, do napędu i produkcji energii, odnawialne źródła energii. W podobnych zajęciach uczestniczyli też uczniowie klas 1-3. w ramach zajęć świetlicowych, którzy następnie zaprosili na specjalnie przygotowane warsztaty swoich rodziców i dziadków oraz  nauczycieli i pracowników szkoły, aby podzielić się swoją wiedzą na temat OZE oraz umiejętnościami w zakresie tworzenia zestawów doświadczalnych obrazujących produkcję energii elektrycznej ze światła i pokazujących od czego zależy ilość uzyskiwanej energii. Budowali również wraz z dorosłymi modele napędzane energią solarną. Były to warsztaty międzypokoleniowe, w jednym z nich uczestniczyły gościnnie dzieci z Publicznego Przedszkola nr 4 w Bielawie, które wykazały się dużą wiedzą na temat  energii oraz dużym zaangażowaniem w budowę w/w modeli oraz zainteresowaniem w/w tematyką.

Nauczyciele prowadzący zajęcia (OZE) wykorzystali zakupione w ramach w/w finansowania pomoce dydaktyczne- zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy robotów solarnych duże i małe, zestawy doświadczalne – energie odnawialne, zestawy plansz – energie odnawialne, przedłużacze i lampki, monitor interaktywny oraz ławki i stoliki stanowiące wyposażenie pracowni, dzięki którym zademonstrowano jak była i jest wykorzystywana energia słoneczna w życiu natury i ludzi. Pokazano również od czego zależy ilość energii możliwej do pozyskania ze słońca oraz korzyści i jej zalety w porównaniu z innymi, konwencjonalnymi źródłami energii.

Zapraszamy do udziału w kolejnych warsztatach realizowanych w ramach projektu, o których na bieżąco będziemy informować poprzez stronę internetową szkoły https://www.esp7bielawa.pl/ oraz facebook szkoły, oraz facebook miasta Bielawa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej