Ułatwienia dostępu

Jak żywioły działamy z energią!

„Żywiołowa szkoła działa z energią w szkolnej ekopracowni odnawialnych źródeł energii”  to projekt edukacyjny Ekologicznej Szkoły Podstawowej nr 7 im. J. Tuwima w Bielawie realizowany w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Jest to  przedsięwzięcie, które pozwoliło na utworzenie pracowni szkolnej dotyczącej odnawialnych źródeł energii „Ekopracownia – zielone serce szkoły”.  Koszt całkowity przedsięwzięci to 82810,40 zł; szkoła otrzymała dofinansowanie na utworzenie pracowni w wysokości 74529,36 zł z przeznaczeniem na modernizację pomieszczenia oraz wyposażenie, w tym zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych do realizacji projektu ekologicznego „Jak Żywioły działamy z Energią”. Celem projektu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci, upowszechnianie wiedzy, aktywizacja społeczna i kształtowanie postaw i zachowań w temacie odnawialnych źródeł energii.  

Źródła geotermalne

Prezentujemy kolejny moduł projektu 🔍: „Gorące źródło wiedzy” 🔥 to tematyka czwartego modułu projektu, który miał na celu ukazanie roli i znaczenia Ziemi 🌍, jej wnętrza oraz potencjału, czyli geotermii.
Podczas zajęć uczniowie poznawali budowę wnętrza Ziemi 🧱, dzięki czemu zrozumieli zjawiska takie jak ruch płyt tektonicznych 🌐, trzęsienia ziemi 🌪, erupcje wulkanów 🌋 czy zmiany ziemskiego pola magnetycznego 🧲. Mieli okazję odkryć fascynujący świat geotermii – energii płynącej z wnętrza Ziemi 🌡.

Temat, który z pozoru mógł wydawać się trudny 🤔, okazał się niezwykle interesujący 🌟. Uczniowie wiedzieli już, że odnawialne źródła ciepła można pozyskiwać ze słońca ☀️, wiatru 💨 i wody 💧, a obecny projekt pokazał im, że pod naszymi stopami kryje się ogromna ilość ciepła 🔥, którą możemy wykorzystać do ogrzewania domów 🏡, produkcji prądu ⚡ czy nawet uprawy roślin 🌾.

Uczniowie dowiedzieli się, że gorące źródła, gejzery i podziemne wody termalne to nie tylko atrakcje turystyczne 🎒, ale też realne źródła energii, wykorzystywane m.in. w Islandii 🇮🇸 czy na Podhalu 🏔. Nie zabrakło pracy z mapą 🗺, gdzie uczniowie zaznaczali kraje i regiony, w których wykorzystuje się geotermię. Wiele emocji wzbudziło odkrycie, że w Polsce szczególnie region Podhala – Bańska Niżna, Bukowina Tatrzańska czy Zakopane – korzysta z wód termalnych 🔥.

Okazało się, że wielu uczniów świetnie radzi sobie z nową tematyką 👏, a niektórzy zastanawiali się nad pytaniem: co dalej z geotermią w Polsce? 🤔 Podobnie jak podczas wcześniejszych modułów, na zakończenie zajęć uczniowie wskazywali wady i zalety geotermii jako źródła ciepła w ich domach 🔄.
Zajęcia były nie tylko nauką 📚, ale też inspiracją do dalszego poznawania świata i jego zasobów 🌐✨.
Wnioski? To ekologiczne i nowoczesne rozwiązanie ♻️ – szkoda, że jeszcze tak mało popularne 😔.

🔧 W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” aktywnie uczestniczyli uczniowie klas 4–8, biorąc udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych 🛠. W podobnych zajęciach uczestniczyli także uczniowie klas 1–3 w ramach zajęć świetlicowych, którzy następnie zapraszali na specjalnie przygotowane warsztaty międzypokoleniowe swoich rodziców i dziadków 👨‍👩‍👧‍👦.

👧👦 Gościliśmy również dzieci z Publicznego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Augustianek w Bielawie wraz z wychowawcami 🙏. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzieli się także, jak działają elektrownie słoneczne ☀️, wiatrowe 🌬 czy wodne 💧, oraz jak napędzać modele aut wodorowych 🚗💨 – nie zabrakło świetnej zabawy 🎉!

🌍 Energia z wnętrza Ziemi – energia geotermalna na świecie i w Polsce 🇵🇱🌋

Energia geotermalna to źródło o nieograniczonej dostępności ♾. To energia cieplna pochodząca z wnętrza Ziemi, zgromadzona w skałach oraz wodach podziemnych 🌡🪨.

📌 Źródła energii geotermalnej dzielimy na:

  • grunty i skały do głębokości 2500 m, z których ciepło pobiera się za pomocą pomp ciepła 🏠🔁,

  • wody gruntowe jako dolne źródło ciepła 💧,

  • wody gorące, wydobywane dzięki głębokim odwiertom ⛏,

  • parę wodną do produkcji energii elektrycznej ⚡🌫.

Głównym sposobem pozyskiwania energii geotermalnej jest wykonywanie odwiertów do zbiorników gorących wód geotermalnych 💧🔥. Po odebraniu ciepła wodę wtłacza się z powrotem do złoża 🔄.

🌐 Geotermia na świecie
Energia geotermalna występuje na całym świecie, ale jej potencjał zależy od regionu 📊. Największe zasoby znajdują się w krajach o dużej aktywności geotermalnej, takich jak Islandia 🇮🇸, Nowa Zelandia 🇳🇿, Włochy 🇮🇹 i USA 🇺🇸.
Na Islandii stanowi ponad 25% całkowitej produkcji energii ⚡.

Geotermia w Polsce
W naszym kraju energia geotermalna wykorzystywana jest głównie jako źródło ciepła ♨️. 80% powierzchni Polski pokrywają obszary geotermalne, a temperatura wód wynosi od 30 do 130°C (lokalnie nawet do 200°C) 🌡. Głębokość występowania to od 1 do 10 km ⛏.
Możliwości wykorzystania geotermii dotyczą aż 40% kraju 📍.
Największą ciepłownią geotermalną jest Geotermia Podhalańska 🏔. Temperatury wód w Polsce są jednak zbyt niskie do produkcji prądu ⚠️⚡.

🔋 Geotermia to jeden z wielu sposobów na korzystanie z odnawialnych źródeł energii – jej rozwój może realnie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych 🌫 i wspierać zrównoważony rozwój 🌎✅.

Woda

„Na płytkich i głębokich wodach” 🌊

To tematyka trzeciego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia wody we wszechświecie, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła. W ramach realizacji tego zagadnienia uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych), podczas których zgłębiali „tajniki” wody, poszerzając swoją wiedzę i umiejętności o wiele aspektów – woda jako żywioł, ale także jej znaczenie w życiu ludzi, roślin i zwierząt. 🌿💦


Woda jako odnawialne źródło energii 🔋💧

Energetyka wodna jest jedną z najstarszych form wykorzystywania energii. Już w starożytności używano młynów wodnych, głównie do mielenia zboża, a w późniejszych czasach także do cięcia i obróbki drewna. Niewątpliwą zaletą wody jest jej niewyczerpalność. Choć w niektórych regionach świata – a ostatnio także w Polsce – zaczyna jej brakować, to nadal jest to odnawialne i niewyczerpywalne źródło energii.

Kolejną zaletą energetyki wodnej jest brak emisji gazów cieplarnianych oraz niezależność od warunków atmosferycznych. 🌱⚡

W Polsce energetyka wodna jest słabo rozwinięta. Moc zainstalowana w elektrowniach wodnych zawodowych stanowi zaledwie 0,6% rocznej produkcji energii elektrycznej w naszym kraju. Polska posiada ponad 700 elektrowni wodnych, ale większość z nich to małe elektrownie o mocy poniżej 5 MW.

Największe elektrownie wodne w Polsce to elektrownie szczytowo-pompowe, m.in.: Żarnowiec, Porąbka-Żar oraz Solina. Są to specyficzne zakłady energetyczne, ponieważ często zużywają więcej energii elektrycznej, niż produkują – służą jednak jako „bezpieczniki” w momentach niedoboru energii i wykorzystują nadwyżki mocy w sieci.

Energetyka wodna ma aż 22% udziału w światowej produkcji energii elektrycznej i obecnie jest najbardziej rozpowszechnionym źródłem energii odnawialnej. Według prognoz, pomimo dynamicznego rozwoju fotowoltaiki i energetyki wiatrowej, woda pozostanie do 2030 roku największym na świecie odnawialnym źródłem energii elektrycznej. 🌊🔋


Energia wodoru – przyszłość ekologicznej energii ⚡🚗

W zajęciach projektowych „Żywiołowa szkoła działa z energią w szkolnej ekopracowni odnawialnych źródeł energii” oczywiście woda odgrywa kluczową rolę. Choć nie realizujemy zajęć związanych z klasycznym wykorzystywaniem energii płynącej wody, to uczymy zasad pozyskiwania prądu w ogniwach wodorowych.

Jak działa wodorowe ogniwo paliwowe? 🔬💡
Wodór oddaje elektrony (utlenia się), które następnie reagują z tlenem, produkując prąd elektryczny. Jedynym efektem ubocznym tej reakcji jest para wodna! 🌫️♻️

Pozyskana energia jest wykorzystywana m.in. do napędzania modeli „aut wodorowych”. 🚗💨 Warto także zaznaczyć, że proces produkcji wodoru jest zasilany energią z paneli fotowoltaicznych. ☀️🔋

Uczniowie – a w przypadku klas młodszych także rodzice i dziadkowie – mogą w formie doświadczalnej zabawy poznać nowoczesne metody produkcji ekologicznej energii z powszechnie występującej wody.

🔹 Zapraszamy na spotkania! 🔹

Wiatr

„Wiatr, czyli żywioł powietrza żyjący pośród nas” to tematyka drugiego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia wiatru w wszechświecie 🌌 – roli powietrza, w tym także tego będącego w ruchu, dla życia na Ziemi 🌍, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła 🔋. W ramach realizacji tego zagadnienia uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych) 📚, podczas których zgłębiali „tajniki” wiatru 🌪️, poszerzając swoją wiedzę o wiele aspektów: wiatr jako żywioł powietrza wywoływany różnicą ciśnień, rodzaje wiatru, takie jak pasaty 🌬️, monsunowe bryzy, czy pustynny harmatan 🏜️.
Podczas lekcji języka angielskiego uczniowie oglądali anglojęzyczne filmy i bajki 🎥 o tym, jak powstaje wiatr, co to jest tajfun 🌪️ czy tornado 🌪️. Poznali niszczycielską siłę tego żywiołu na przykładzie Stanów Zjednoczonych 🇺🇸. Po projekcjach brali udział w debatach na temat roli wiatru w życiu człowieka, tłumaczyli zdania, wykonywali słowniczki 📖, plakaty 🎨.
Zajęcia w bloku przyrodniczym były równie interesujące 🌿. Na chemii uczniowie otrzymywali gazy występujące w powietrzu, takie jak tlen, dwutlenek węgla oraz wodór, i badali ich właściwości fizyczne i chemiczne 🔬. Sprawdzali, jakie jest ich zastosowanie w życiu codziennym i gospodarce człowieka 🏡. Na przyrodzie, podczas zajęć terenowych, określali kierunek wiatru i uczyli się, jak powstaje 🌬️. Na biologii natomiast zajmowali się gazami niezbędnymi w procesie fotosyntezy 🌱 i oddychania. Na matematyce uczyli się „śpiewająco” 🎶. Piosenka „10 w skali Beauforta” zaintrygowała ich do tego stopnia, że z zaangażowaniem wyszukiwali informacje na temat tego, co to jest za skala 🔢.
Podczas zajęć z języka polskiego uczniowie zapoznali się z symboliką, znaczeniem i funkcją wiatru w literaturze 📖 i sztuce 🎨. Interpretując różne utwory literackie, doszli do wniosku, że wiatr często symbolizuje zmianę i ulotność, przemianę wewnętrzną bohatera, wolność 🌬️. Może być również metaforą nieustannie płynącego czasu ⏳. Dzieci samodzielnie tworzyły notatki graficzne, plakaty i komiksy 🖼️ na podstawie analizowanych tekstów.
W trakcie realizacji tematyki związanej z wiatrem uczniom towarzyszył trzynastoletni samouk William Kamkwamba, który zbudował turbinę wiatrową 🌬️, aby uratować swoją wioskę w afrykańskiej Malawi przed głodem, bohater filmu i książki pt. „O chłopcu, który ujarzmił wiatr” 🌍
 
Energia z Wiatru 🌬️🔋
Uczniowie poznali też aspekt ekologiczny wiatru – jako alternatywne źródło energii 💡, jego rolę w gospodarstwie domowym i przemyśle 🏭.
W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” ok. 100 uczniów klas 4-8 wzięło udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych 🛠️, podczas których budowali modele wykorzystujące odnawialne źródła energii 🌞. W podobnych zajęciach uczestniczyli także uczniowie klas 1-3 w ramach zajęć świetlicowych, którzy zaprosili swoich rodziców, dziadków oraz seniorów z Zespłu Ośrodków Wsparcia w Bielawie do wspólnych warsztatów międzypokoleniowych 👵👴.
Dziękujemy za udział i współpracę w realizacji projektu! 🙏
Korzyści z zastosowania turbin wiatrowych:
Energia przyjazna dla środowiska 🌱
Produkcja prądu z energii wiatru jest przyjazna dla ekosystemu 🌍. Ta technologia nie powoduje emisji gazów cieplarnianych, co ma ogromne znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi 🌡️.
 
Rosnące ceny energii 💸
Ceny prądu w najbliższych latach będą rosły 📈. Energia wiatrowa jest obecnie najtańszym źródłem energii odnawialnej, co sprawia, że jest to technologia przyszłości 🌬️.
Duża konkurencja na rynku – niższe ceny 🏷️
Wzrost liczby firm działających w branży energii odnawialnej sprawia, że ceny energii wiatrowej spadają, a technologia staje się coraz bardziej dostępna 💼.
 

Słońce

Energia ze Słońca

„Jedno Słońce  wiele możliwości” to tematyka pierwszego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia Słońca we wszechświecie – życiu na Ziemi, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła. W ramach realizacji tego zagadnienia  uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych),  podczas  których zgłębiali „tajniki” Słońca, a tym samym poszerzali swoją wiedzę i umiejętności  o wiele aspektów – jego pochodzenia, budowy, składu, roli i znaczenia we wszechświecie, przyrodzie, kulturze, literaturze, sztuce, jego wpływu na zdrowie i życie itp. Była to doskonała okazja do połączenia nauki , kreatywności i zabawy. Dzieci miały okazję zapoznać się z wiadomościami na temat pochodzenia Słońca,  jego budowy, składu, jak również roli i znaczenia we wszechświecie nie tylko na zajęciach przyrodniczo-matematycznych, ale również humanistycznych. Wyszukiwały samodzielnie informacje , dokonywały selekcji materiału, redagowały notatki zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Tworzyły również utwory literackie ze Słońcem w roli głównej, wykonywały mapy myśli, plakaty, rozwiązywały krzyżówki czy rebusy. Badały także, jak różne kultury postrzegały Słońce ( np. Helios w starożytnej Grecji). Poznały budowę Układu Słonecznego, obliczały odległości między poszczególnymi planetami. Zapoznały się z historią powstania kalendarza. Efekty swojej pracy chętnie prezentowały na forum.

Uczniowie poznali też aspekt ekologiczny słońca – jako alternatywne źródło energii, jego rolę w gospodarstwie  domowym i przemyśle. Nauczyciele fizyki, chemii, biologii, geografii wykorzystali do w/w zajęć pomoce dydaktyczne zakupione z w/w środków, takie jak: zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy pomocy – przemiany energetyczne, zestawy klocków do budowy robotów solarnych (mniejsze dla dzieci młodszych i duże dla klas starszych), zestawy doświadczalne – energie odnawialne oczywiście podczas zajęć wykorzystywano również niezbędne w ich trakcie zasilacze, lampy i przedłużacze. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem plansz edukacyjnych –  energie odnawialne i prezentacji multimedialnej nt. odnawialnych źródeł energii. Pomoce dydaktyczne w formie albumów, książek są na bieżąco wykorzystywane przy tematyce ekologicznej.

W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” ok. 60 uczniów klas 4-8 wzięło udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych, podczas których budowali modele wykorzystujące, do napędu i produkcji energii, odnawialne źródła energii. W podobnych zajęciach uczestniczyli też uczniowie klas 1-3. w ramach zajęć świetlicowych, którzy następnie zaprosili na specjalnie przygotowane warsztaty swoich rodziców i dziadków oraz  nauczycieli i pracowników szkoły, aby podzielić się swoją wiedzą na temat OZE oraz umiejętnościami w zakresie tworzenia zestawów doświadczalnych obrazujących produkcję energii elektrycznej ze światła i pokazujących od czego zależy ilość uzyskiwanej energii. Budowali również wraz z dorosłymi modele napędzane energią solarną. Były to warsztaty międzypokoleniowe, w jednym z nich uczestniczyły gościnnie dzieci z Publicznego Przedszkola nr 4 w Bielawie, które wykazały się dużą wiedzą na temat  energii oraz dużym zaangażowaniem w budowę w/w modeli oraz zainteresowaniem w/w tematyką.

Nauczyciele prowadzący zajęcia (OZE) wykorzystali zakupione w ramach w/w finansowania pomoce dydaktyczne- zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy robotów solarnych duże i małe, zestawy doświadczalne – energie odnawialne, zestawy plansz – energie odnawialne, przedłużacze i lampki, monitor interaktywny oraz ławki i stoliki stanowiące wyposażenie pracowni, dzięki którym zademonstrowano jak była i jest wykorzystywana energia słoneczna w życiu natury i ludzi. Pokazano również od czego zależy ilość energii możliwej do pozyskania ze słońca oraz korzyści i jej zalety w porównaniu z innymi, konwencjonalnymi źródłami energii.

Zapraszamy do udziału w kolejnych warsztatach realizowanych w ramach projektu, o których na bieżąco będziemy informować poprzez stronę internetową szkoły https://www.esp7bielawa.pl/ oraz facebook szkoły, oraz facebook miasta Bielawa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej