„Żywiołowa szkoła działa z energią w szkolnej ekopracowni odnawialnych źródeł energii” to projekt edukacyjny Ekologicznej Szkoły Podstawowej nr 7 im. J. Tuwima w Bielawie realizowany w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Jest to przedsięwzięcie, które pozwoliło na utworzenie pracowni szkolnej dotyczącej odnawialnych źródeł energii „Ekopracownia – zielone serce szkoły”. Koszt całkowity przedsięwzięci to 82810,40 zł; szkoła otrzymała dofinansowanie na utworzenie pracowni w wysokości 74529,36 zł z przeznaczeniem na modernizację pomieszczenia oraz wyposażenie, w tym zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych do realizacji projektu ekologicznego „Jak Żywioły działamy z Energią”. Celem projektu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci, upowszechnianie wiedzy, aktywizacja społeczna i kształtowanie postaw i zachowań w temacie odnawialnych źródeł energii.
Wiatr
Słońce
Energia ze Słońca
„Jedno Słońce wiele możliwości” to tematyka pierwszego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia Słońca we wszechświecie – życiu na Ziemi, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła. W ramach realizacji tego zagadnienia uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych), podczas których zgłębiali „tajniki” Słońca, a tym samym poszerzali swoją wiedzę i umiejętności o wiele aspektów – jego pochodzenia, budowy, składu, roli i znaczenia we wszechświecie, przyrodzie, kulturze, literaturze, sztuce, jego wpływu na zdrowie i życie itp. Była to doskonała okazja do połączenia nauki , kreatywności i zabawy. Dzieci miały okazję zapoznać się z wiadomościami na temat pochodzenia Słońca, jego budowy, składu, jak również roli i znaczenia we wszechświecie nie tylko na zajęciach przyrodniczo-matematycznych, ale również humanistycznych. Wyszukiwały samodzielnie informacje , dokonywały selekcji materiału, redagowały notatki zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Tworzyły również utwory literackie ze Słońcem w roli głównej, wykonywały mapy myśli, plakaty, rozwiązywały krzyżówki czy rebusy. Badały także, jak różne kultury postrzegały Słońce ( np. Helios w starożytnej Grecji). Poznały budowę Układu Słonecznego, obliczały odległości między poszczególnymi planetami. Zapoznały się z historią powstania kalendarza. Efekty swojej pracy chętnie prezentowały na forum.
Uczniowie poznali też aspekt ekologiczny słońca – jako alternatywne źródło energii, jego rolę w gospodarstwie domowym i przemyśle. Nauczyciele fizyki, chemii, biologii, geografii wykorzystali do w/w zajęć pomoce dydaktyczne zakupione z w/w środków, takie jak: zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy pomocy – przemiany energetyczne, zestawy klocków do budowy robotów solarnych (mniejsze dla dzieci młodszych i duże dla klas starszych), zestawy doświadczalne – energie odnawialne oczywiście podczas zajęć wykorzystywano również niezbędne w ich trakcie zasilacze, lampy i przedłużacze. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem plansz edukacyjnych – energie odnawialne i prezentacji multimedialnej nt. odnawialnych źródeł energii. Pomoce dydaktyczne w formie albumów, książek są na bieżąco wykorzystywane przy tematyce ekologicznej.
W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” ok. 60 uczniów klas 4-8 wzięło udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych, podczas których budowali modele wykorzystujące, do napędu i produkcji energii, odnawialne źródła energii. W podobnych zajęciach uczestniczyli też uczniowie klas 1-3. w ramach zajęć świetlicowych, którzy następnie zaprosili na specjalnie przygotowane warsztaty swoich rodziców i dziadków oraz nauczycieli i pracowników szkoły, aby podzielić się swoją wiedzą na temat OZE oraz umiejętnościami w zakresie tworzenia zestawów doświadczalnych obrazujących produkcję energii elektrycznej ze światła i pokazujących od czego zależy ilość uzyskiwanej energii. Budowali również wraz z dorosłymi modele napędzane energią solarną. Były to warsztaty międzypokoleniowe, w jednym z nich uczestniczyły gościnnie dzieci z Publicznego Przedszkola nr 4 w Bielawie, które wykazały się dużą wiedzą na temat energii oraz dużym zaangażowaniem w budowę w/w modeli oraz zainteresowaniem w/w tematyką.
Nauczyciele prowadzący zajęcia (OZE) wykorzystali zakupione w ramach w/w finansowania pomoce dydaktyczne- zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy robotów solarnych duże i małe, zestawy doświadczalne – energie odnawialne, zestawy plansz – energie odnawialne, przedłużacze i lampki, monitor interaktywny oraz ławki i stoliki stanowiące wyposażenie pracowni, dzięki którym zademonstrowano jak była i jest wykorzystywana energia słoneczna w życiu natury i ludzi. Pokazano również od czego zależy ilość energii możliwej do pozyskania ze słońca oraz korzyści i jej zalety w porównaniu z innymi, konwencjonalnymi źródłami energii.
Zapraszamy do udziału w kolejnych warsztatach realizowanych w ramach projektu, o których na bieżąco będziemy informować poprzez stronę internetową szkoły https://www.esp7bielawa.pl/ oraz facebook szkoły, oraz facebook miasta Bielawa.
Dodaj komentarz