E jak EKOLOGIA R jak RADOŚĆ Eko – RADOSNA
Realizujemy programy nauczania, oceniamy ( w klasach I-III ocena opisowa, w klasach IV- VIII oprócz oceny cyfrowej, przekazujemy uczniom i rodzicom informację zwrotną, o tym co uczeń już wie i potrafi, a nad czym musi jeszcze popracować), przygotowujemy do egzaminów i podejmujemy wszystkie inne zadania wynikające z zapisów w prawie oświatowym i zależy nam na tym, aby efekty nauczania były na jak najwyższym poziomie.
Dlaczego jesteśmy Budzącą się Szkołą? Co to oznacza?
To, że w naszej szkole chodzi o dziecko, o ucznia, o Człowieka, więc
małymi krokami staramy się podążać za Nim.
Dlatego w naszej szkole:
poza tym, że w procesie edukacyjnym stosujemy aktywizujące metody nauczania oraz wspomagamy w nim indywidualnie każdego ucznia, to mamy jeszcze 7 powodów, dla których „siódemka” jest miejscem dla każdego dziecka, bo:
- Codziennie realizujemy misję naszej szkoły „Chcemy, żeby w naszej szkole wszyscy uczyli – uczyli się z Radością, aby każdy swobodnie i odważnie (jak Tuwim) mógł rozwijać swoje skrzydła”.
- Pomagamy uczniom rozwijać te skrzydła
swobodnie, tj.:
– zgodnie z indywidualnym tempem rozwoju, inteligencją emocjonalną
– zgodnie z predyspozycjami (umiejętnościami, uzdolnieniami, zainteresowaniami)
– zgodnie z samoświadomością własnego rozwoju i postępów
– zgodnie z odpowiedzialnym planowaniem swojego procesu uczenia się
– w efekcie samodzielnie z wiarą we własne możliwości
i odważnie, poprzez:
– odkrywanie, eksperymentowanie, doświadczanie
– podejmowanie prób, działanie
– korzystanie z błędów
– podnoszenie się po porażkach
– adaptowanie się do warunków, sytuacji i okoliczności
– kreatywność, przedsiębiorczość, współpracę i odpowiedzialność
– rozwiązywanie interdyscyplinarnych zadań i podejmowanie różnorodnych wyzwań
– krytyczne myślenie
– pokonywanie własnych ograniczeń.
- Włączamy w proces edukacji elementy pedagogiki Marii Montessori:
– samokształcenie i praca własna ucznia
(uczymy uczenia się, planowania własnego procesu uczenia się w domu oraz w szkole); w każdym tygodniu prowadzone są specjalne zajęcia (2 godz. w edukacji wczesnoszkolnej i 1 godz. w klasach starszych), podczas których uczniowie decydują o tym, czego uczą się w tym czasie, planują swoją pracę indywidualną lub grupową, są odpowiedzialni za jej organizację, przebieg i wykonanie- można wybrać zadania, materiał do pracy, utrwalić, doskonalić, powtórzyć przed sprawdzianem, dokończyć zadanie, przygotować się na poprawę oceny, poczytać itp.
– cisza, uważność i relaksacja
(uczymy zamiłowania do ciszy i umiejętności koncentracji nad wykonywanym zadaniem, odpoczynku i relaksacji podczas przerw – gimnastyka relaksacyjna ); w celu eliminowania hałasu od dwóch lat nie mamy dzwonka – uczniowie i nauczyciele wiedzą, kiedy jest początek i koniec zajęć, bo mamy zegary, a na pierwszą lekcję oraz na lekcję po długiej przerwie zapraszają przyjemne dla ucha dźwięki muzyki
– szacunek do porządku i do pracy
(uczymy dbania o ład i porządek w miejscu nauki, zabawy, pracy – pozostawiania tego miejsca w ładzie i porządku, szanowania i odkładania na miejsce rzeczy, z których się korzysta)
– wzajemna pomoc bez rywalizacji
(uczymy pomagania w przezwyciężaniu trudności, cieszenia się z sukcesów każdego ucznia – kolegi, koleżanki)
– stosowanie się do zasad oparte na samokontroli
(uczymy postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie wyłącznie na przymusie)
- Bo uczniowie uczą się w szkole i wiedzą, jak uczyć się w domu; w procesie uczenia – uczenia się towarzyszy nam hasło „Weekend dla rodziny”.
- Bo mamy szeroką ofertę zajęć dodatkowych:
– „Kodowanie i programowanie” – zajęcia we wszystkich klasach edukacji wczesnoszkolnej prowadzone 1 raz w tygodniu,
– „Zawody przyszłości w laboratorium przyszłości” – warsztaty rozwijająco-wspierające:
– teatralne
– rękodzielnicze
– krawieckie
– kulinarne
– plastyczne
– matematyczno-przyrodnicze
– rzemieślniczo-artystyczne, np. odnawianie mebli z elementami zdobienia
– modelarskie
– filmowe
– fotograficzne
– dziennikarskie
– chemiczne i inne;
niektóre z nich odbywają się w formie dwujęzycznej; zajęcia oferowane są dla każdej klasy na wszystkich poziomach w edukacji wczesnoszkolnej oraz w klasach starszych w grupach mieszanych
– „Język angielski na wesoło” – dodatkowe lekcje języka angielskiego w każdym tygodniu klasach 4.
– „Wiem, co jem” – warsztaty zdrowego odżywiania w klasach 4-8 połączone ze wspólnym drugim śniadaniem;
– Zajęcia sportowe (w klasach 1-3 – lekkoatletyka dla wszystkich, piłka nożna oraz szachy – dla chętnych; w klasach 4-8 – lekkoatletyka i piłka koszykowa dla chętnych).
NOWOŚĆ!
– Brydż sportowy – dodatkowe lekcje matematyki w klasach 5-7; uczniowie spotykając się przy stole zdobywają nowe umiejętności z niespodziewanymi zwrotami akcji i koniecznością strategicznych wyborów; uczą się współpracy, zdyscyplinowanego planowania i przewidywania.
- Bo dbamy o dobrostan, chcemy, żeby każdy czuł się „jak w domu”, dlatego:
– eliminujemy hałas
– budujemy relacje na wszystkich poziomach (rozmawiamy, dzięki temu rozumiemy się i wspólnie podejmujemy działania)
– aranżujemy na nowo przestrzeń szkolną (gabinety lekcyjne, korytarze , bo chcemy mieć miejsca do różnych form aktywności edukacyjnej i prezentowania ich oraz miejsca do spędzania przerw, które sprzyjają nawiązywaniu interakcji, rozmowom, nawiązywaniu kontaktów, relaksacji i samoregulacji)
– mamy dostęp do zdrowej wody i pijemy ją zawsze, kiedy tego potrzebujemy
– uczymy się relaksacji, gimnastyki ciała i samoregulacji emocji (mamy wiele miejsc do relaksacji, w tym z mini – tężnią solankową, leżakami, materacami, matami do ćwiczeń)
– wprowadzamy nowe zdrowe dania do jadłospisów na stołówce szkolnej; uczymy się kultury wspólnego spożywania śniadań i obiadów
– codziennie przebywamy na świeżym powietrzu (deszcz nie jest dla nas straszny, bo od czego są mamy płaszcze przeciwdeszczowe)
– organizujemy wyprawy w góry po bliskiej i dalszej okolicy; jeda z form wychowania fizycznego jest turystyka
– planujemy organizację wyjazdów w ramach współpracy opartej na wymianie uczniów w zaprzyjaźnionych szkołach w Polsce, tj. z Niepubliczną Szkołą Podstawową Fundacji Królowej św. Jadwigi w Żywcu oraz Szkołą Podstawową nr 9 w Kołobrzegu
– blokujemy przedmioty (łączymy pojedyncze lekcje w dłuższe bloki, czym aktywniej włączamy uczniów w proces edukacyjny, bo dajemy im odpowiednio czas na pracę z nauczycielem, pracę w grupach i pracę indywidualną, a tym samym ograniczamy ciężar plecaka)
– pracujemy metodą projektów edukacyjnych – łączymy treści przedmiotowe w interdyscyplinarne zagadnienia tematyczne
-udzielamy pomocy psychologiczno- pedgogicznej z udziałem psychologa, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, logopedy, w tym uczniów nieśmiałych, zamkniętych przygotowujemy do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym -prowadzimy zajęcia treningu umiejętności społecznych
- Bo jesteśmy eko:
– uczymy aktywnego i zdrowego stylu życia
– nie używamy smartfonów w szkole
– segregujemy śmieci, zbieramy nakrętki („Nakrętkowa siódemka”), oszczędzamy energię i wodę
– sadzimy drzewka i krzewy owocowe wokół szkoły, zakładamy ogródki warzywne i ziołowe
– dajemy „drugie życie” różnym przedmiotom, ubraniom, książkom itp.
– organizujemy akcje i projekty ekologiczne, w tym również we współpracy z fundacjami na rzecz ochrony środowiska
– szkołę „przenosimy” do szkolnego ogrodu, parku, lasu itp.
Zapraszamy do nas!
Dyrekcja wraz z kadrą pedagogiczną oraz pracownikami ESP nr 7 im. J. Tuwima w Bielawie.
Staramy się WSPÓLNIE dotrzymywać kroku pędzącej rzeczywistości.
A w tym czerpiemy również z przeszłości, podążając śladami życia i twórczości
naszego patrona – Juliana Tuwima.
UWAGA!
Klasa montessoriańska – dla zainteresowanych!
To będzie już kolejna taka klasa 🙂
Coraz większe zainteresowanie pedagogiką Montessori skłoniło nas do zaproponowania Rodzicom/ Opiekunom otwarcia klasy montessoriańskiej, którą polecamy dzieciom uczęszczającym wcześniej do przedszkola montessoriańskiego, jak również wszystkim tym, którzy chcą, aby dzieci uczyły się poprzez aktywne działanie z wykorzystaniem szerokiej gamy materiału montessoriańskiego oraz w odpowiednio do tego przygotowanym otoczeniu. Praca tą metodą stymuluje w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka – sprawia, że czuje się ono szczęśliwe i radosne; szybko i chętnie się uczy. Respektuje kolejne fazy zainteresowań, związane z rozwojem dziecka, jest polecana dzieciom o różnym stopniu rozwoju.
Już trzeci rok w codziennej pracy wykorzystujemy elementy pedagogiki Marii Montessori, jak wyżej, i systematycznie uczymy się pracy tą metodą, w tym poprzez stosowne szkolenia i doskonalenie zawodowe oraz przygotowujemy odpowiednie zaplecze dydaktyczne, tj.:
Materiały Montessori
Ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori. Jego cechy to:
- prostota, precyzja i estetyka wykonania,
- uwzględnienie zasady stopniowania trudności,
- dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka,
- logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych,
- konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów,
- ograniczenie – dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.
Można go podzielić na pięć kategorii:
- Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia – związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi.
- Materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.
- Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.
- Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.
- Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne (dla uczniów uczęszczających na lekcje religii)
Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne – umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga dziecku samodzielnie odkrywać rzeczywistość.
Przygotowujemy odpowiednią przestrzeń – miejsce, tj. budynek szkoły przy ul. Brzeżnej 48.
Zapraszamy do bieżącego kontaktu w celu udzielenia szczegółowych informacji oraz uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania.
Zainteresowanych codzienną pracą w nurcie pedagogiki M Montessori zapraszamy do odwiedzania szkoły w budynku przy ul. Brzeżnej 48 – chętnie opowiemy o tym, co robimy i pokażemy jak to działa.
Zapraszamy na naszą stronę internetową https://www.esp7bielawa.pl/ oraz na facebook szkoły.
Zachęcamy do współpracy – Dyrekcja szkoły
.